La USTEC s'oposa a l'avaluació voluntària dels docents

Assegura que és "un mecanisme de control de la feina del professorat i que perjudicarà l'alumnat"


La Unió de Sindicats de Treballadors de l’Ensenyament de Catalunya (USTEC) ha fet una crida a boicotejar l'avaluació voluntària que poden sol·licitar els docents des del dilluns passat i fins l'1 de març. Consideren que es tracta “d'un mecanisme de control de la feina del professorat i que perjudicarà l'alumnat”.

Aquesta avaluació consisteix en valorar la implicació del docent en la millora dels resultats del centre, fet que li servirà per poder obtenir punts (crèdits en l'argot) de cara a la promoció per estadis i, conseqüentment, una millora en el sou, segons ha especificat el Departament d'Educació en un comunicat.

L'ordre ENS/330/2014 introdueix que els resultats d'aquesta avaluació individual voluntària computin com a mèrit perquè els professors puguin augmentar d'estadi (n'hi ha 5), fet que comporta una millora en la retribució mensual.

El portaveu nacional de la USTEC, Ramon Font, ha assegurat en declaracions a aquest diari que el sindicat promou el boicot i demana que els docents "no s'acullin a l'avaluació". Considera que aquesta "només contribueix a estandarditzar el professorat i la matèria que han d'aprendre els alumnes".

"L'important és ensenyar a conduir no a aprovar l'examen", explica Font, que assegura que la matèria a impartir no ha de ser una cotilla i recorda que potser hi ha centres on és més important invertir hores en educar contra el Bullying que en aprendre matemàtiques.  

Com funciona l'avaluació?

L'avaluació és voluntària i preveu dues modalitats que pot escollir el docent:

1. L'aplicació dels resultats del centre. Només la poden sol·licitar aquells professors que exerceixen en escoles amb un nivell d’eficiència de 3 o 4 d’acord amb la valoració anual de la Inspecció d’Educació, que qualifica cada centre amb una nota d’u a quatre. Aquesta puntuació es fa en funció del grau d'assoliment dels objectius i l’evolució en la millora dels resultats de l’escola.

En aquest sentit, Ramon Font recorda que la promoció del docent estarà fonamentada en els resultats dels centres, basats en, per exemple, les proves d'avaluació de competències bàsiques de quart d'ESO que es van dur a terme ahir. Qualifica aquest fet "d'injust" i explica que si un centre de Pedralbes treu millors resultats que un de Nou Barris no és perquè el professor sigui millor, ni perquè hi dediqui més hores.   

2. L'avaluació voluntària de l'exercici de l'activitat docent. Aquesta la realitza també la Inspecció i hi participa la direcció elaborant un informe sobre la participació del professor en la millora dels resultats de l'escola. En aquest cas es tenen en compte mèrits com el compromís del docent en el desplegament del Projecte Educatiu de Centre (PEC), que computa un 20%, la planificació de l'activitat docent (10%), el desenvolupament d'aquesta (25%), l'avaluació dels alumnes i el progrés en el seu rendiment (25%); i la gestió de l'aula (20%).

La puntuació serà entre 0 i 5. Si és positiva, però inferior al quatre, el docent obtindrà mig crèdit per a la promoció i si és superior, un. Per canviar d'estadi se'n requereixen 10, la majoria aconseguits a través dels anys d'experiència. Ensenyament determinarà quantes avaluacions voluntàries realitzarà cada curs en funció de les sol·licituds que rebi, segons explica en el web.

Experiències prèvies d'avaluació docent frustrades

Ramon Font recorda que ja hi ha hagut altres iniciatives com la que s'està duent a terme a Catalunya en diversos països i, sempre, amb una valoració negativa per part del món acadèmic.

Així, per exemple, el 1996 les escoles públiques de Chicago van implementar un sofisticat sistema d'avaluació dels resultats de l'alumnat que comportava sancions i recompenses per als docents. Tot i que el principi s'observà una millora, més endavant es va conèixer que els incentius en educació havien promogut l'aparició de comportaments corruptes, segons expliquen els economistes Steve Levitt i Stephen J. Dubner al llibre Freakonomics.

Les reivindicacions del sindicat

Des de la USTEC s'oposen a lligar l'avaluació del professorat a les retribucions, ja que entenen que no es pot fer servir "com un instrument de pressió, sinó que ha d'anar lligada a la cerca col·lectiva de millores en les propostes pedagògiques". Ramon Font afirma que no exigeixen que es deixin de fer avaluacions de les escoles, però lamenta que les externes "només serveixen per fer rànquings dels centres".

Així mateix, el sindicat critica que el sistema de promoció per estadis no reconegui al personal interí i substitut l'opció d'accedir a la totalitat d'aquests -només en poden assolir tres- i reclama aturar la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), en la qual es marca l'avaluació com a requisit per a la promoció docent. Actualment, ja ha entrat al Parlament una Iniciativa Legislativa Popular que reclama una nova legislació en matèria educativa. L'avalen 100,000 signatures. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Ignasi Llompart Barcelona
1.

Oposar-se a una cosa voluntària sona estrany, oi?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article